סקירת דגמי BMW Z.

בסוף שנות השמונים, BMW חזרה להתמקד בגרסת רודסטר המסורתית אשר נולדה על בסיס BMW 507 האגדית: מכונית בעלת שני מושבים וגג נפתח - זו תמצית ההנאה מנהיגה. האות Z בגרמנית היא קיצור של המילה "עתיד" - Zukunft. לכן כל דגמי סדרה Z מתאפיינים בחדשנות יוצאת דופן ובמפרטים מתקדמים.

קרא עוד
BMW Z4 M40i רודסטר מבט צדדי בנהיגה

ההיסטוריה של BMW סדרה Z בקצרה.

גלו את הפיתוחים, ההיסטוריה וההתפתחות של ה-BMW סדרה Z רודסטר יוצאת הדופן שהקדימה את זמנה. גלו כיצד נוצרו מכוניות קלאסיות כגון ה-BMW Z1 וה-BMW Z8, ואיך באו לעולם דגמים נוספים, כגון ה-BMW Z3 וה-BMW Z4, שהתאימו לקהל רחב יותר.

קרא עוד

ההיסטוריה של BMW סדרה Z בקצרה.

ה-BMW Z1.

BMW Z1 (E30/Z) מבט צדדי בנהיגה

(E30/Z)

כשהיא הולכת בעקבות דגמי הרודסטר האגדיים כגון ה-BMW 328 וה-BMW 507, חברת BMW השיקה בסוף שנות השמונים מכונית דו-מושבית שתהפוך למכונית קלאסית: ה-BMW Z1. מכונית הקונספט שעוצבה על ידי BMW Technik GmbH הפכה מיד לסיפור הצלחה ועברה לשלב הפיתוח.

תחת הובלתו של ראש מחלקת העיצוב, הרם לאגיי (Harm Lagaa), ה-BMW Z1 הפכה לרודסטר בעלת עיצוב עוצר נשימה. הגריל השטוח לגמרי ומכסה המנוע המשתפל קדימה מרמזים על היכולות הדינמיות הקיצוניות ועל ההתנהגות המדויקת של המכונית.

המכונית התבססה על BMW סדרה 3 (E30) אולם כאן בדיוק מסתיים הדמיון בין השתיים. המכונית זכתה לעיצוב בולט וכל 8,000 היחידות יוצרו בעבודת יד ובמהדורה מוגבלת. ה-BMW Z1 היא המכונית היחידה שאבי-הטיפוס שלה פותחו ויוצרו על ידי BMW Technik GmbH. המכונית מתאפיינת גם בכמה חידושים טכניים. האלמנט המרשים ביותר שלה הוא דלתות היורדות אל תוך החצאיות הצדדיות ומעניקות תחושת נהיגה טהורה שיש רק ל-BMW Z1. 

עיצוב דלתות זה אפשרי הודות ליציבות המיוחדת ולקשיחות הפיתולית של שלדת הפלדה אשר עברה תהליך גילוון כיחידה אחת. השלדה זכתה להגנה מפני חלודה וגם לעלייה של 25% בחוזק. הגוף בנוי מחלקים פלסטיים ומחלקים העשויים מסיבי זכוכית. 

הודות לחיבור הישיר שיש לה עם הכביש- ה-BMW Z1 מספקת חוויית נהיגה של מכונית קארטינג. היא מונעת על ידי מנוע 6 צילינדרים בנפח של 2.5 ליטר עם 170 כ"ס שנלקח ישירות מה-BMW 325i. הרודסטר קלת המשקל מאוזנת בצורה מושלמת בעיקר הודות לעובדה שהמנוע ממוקם מאחורי הסרן הקדמי. BMW הוסיפה פריט קלאסי נוסף לאוסף הרודסטר שלה.

תקופת ייצור: 1989–1991
מנוע: 2.5 ל' (170 כ"ס), 6 צילינדרים
אורך/רוחב/גובה: 3,921 מ"מ/1,690 מ"מ/1,277 מ"מ

ה-BMW Z3.

BMW Z3 רודסטר (E36/7) מבט צדדי בעמידה

(E36/7)

בהשראת הצלחתה המרשימה של ה-BMW Z1, יצרן הרכב ממינכן השיק את ה-BMW Z3, מכונית רודסטר המיועדת לקהל לקוחות רחב יותר. השילוב שבין מבנה קל-משקל, מכונית בעיצוב דו-מושבי עם גג נפתח והתנהגות דינמית הוכיח את עצמו והוא ממשיך כך עד היום עם ה-BMW Z4.

למעט כמה אלפי היחידות של ה-BMW Z1 אשר יוצרו במהדורה מוגבלת, החברה לא הציגה במשך כמה עשורים מכונית דו-מושבית קטנה עם גג נפתח אשר זכתה לכל סימני ההיכר המובילים של BMW. ואז, בשנת 1995, ה-BMW Z3 פרצה לשוק ולרחובות בכל העולם; מכונית קטנה אך עוצמתית עם היגוי מדויק ואחיזת כביש מדהימה. דגם מוצלח זה הגיע לנתון מכירות מרשים של כ-297,000 יחידות על פני שבע שנים. 

בתחילה היא צוידה במנוע 1.8 ליטר או 1.9 ליטר בעל 4 צילינדרים, ומשנת 1996 ה-BMW Z3 זמינה גם עם מנוע 6 צילינדרים בנפח של 2.8 ליטר המגיע להספק של 193 כ"ס. בשנה שלאחר מכן נחתה ה-BMW M רודסטר עם מנוע 6 צילינדרים בנפח של 3.2 ליטר שהותקן גם ב-BMW M3 (E36) המשחרר 321 כ"ס. 

בשנת 1998, BMW פתחה בדרך חדשה והציגה את ה-BMW Z3 בגרסה דמוית קופה. הצורה המיוחדת העניקה למכונית מראה מרשים. היא הגיעה רק עם מנוע 6 צילינדרים.

תקופת ייצור: 1995–2002
מנועים: 1.8‏-3.2 ל' (115‏-325 כ"ס), 4 ו-6 צילינדרים
אורך/רוחב/גובה: 4,025–4,050 מ"מ/1,692–1,740 מ"מ/1,266–1,306 מ"מ

ה-BMW Z4.

המחליפה הישירה של ה-BMW Z3 היא ה-BMW Z4. הרודסטר גדלה כעת בצורה משמעותית וגם רמת הנוחות השתפרה מבלי להתפשר על היכולות הדינמיות ועל ההנאה מנהיגה.

 

קרא עוד

הדור הראשון של ה-BMW Z4.

BMW Z4 רודסטר (E85) מבט צדדי בנהיגה

(E85, E86)

מחליפתה של ה-BMW Z3, אשר תוכננה תחת חסותו של המהנדס הראשי, כריס בנגל (Chris Bangle), המשיכה עם הרעיון של שלוחות קצרות, בסיס גלגלים ארוך יחסית, מכסה מנוע ארוך וחלק אחורי קצר. התוצאה היא מכונית ספורטיבית, רודסטר דינמית ובולטת בעלת מטרה אחת: הנאה מנהיגה תוך שמירה על קשר ישיר עם הכביש ויצירת חיבור אל סביבת הנהיגה בלי להתפשר על נוחות ומאפיינים מתקדמים. זו הסיבה שהמכונית שופעת בחומרים איכותיים בחלל הפנים. הגג הרך מצויד בשמשה אחורית עם חימום, מאפיין שהופך אותה לעמידה ולשימושית בחיי היום-יום.

בתחילה, ה-BMW Z4 הייתה זמינה רק עם מנוע 6 צילינדרים טורי. הוא מגיע בנפח של 2.2 ליטר ומשחרר 170 כ"ס; גרסת ה-2.5 ליטר מפיקה 192 כ"ס ויחידת הכוח בנפח 3.0 ליטר מאחסנת בתוכה עוצמה של 231 כ"ס. השלדה מצוידת במתלה מקפרסון קדמי ובמתלה רב-זרועי אחורי המספקים ביצועי נהיגה המציבים את הרודסטר בקצה העליון של סגמנט זה בכל הקשור ליכולות דינמיות ולזריזות. בשנת 2005 הוצג דגם כניסה חדש עם מנוע 4 צילינדרים בנפח של 2 ליטר עם 150 כ"ס.

בעדכון הדגם בשנת 2006 הפגושים עברו עיצוב מחדש, והמכונית זכתה לפנסים אחוריים חדשים מסוג LED המעניקים לה מראה דינמי יותר. מכל מקום, החידוש הדרמטי היה ביחידת הכוח של המכונית הספורטיבית: מנוע 6 צילינדרים חדש, ה-N52, פעל ברמת יעילות גבוהה יותר וסיפק ביצועים גבוהים יותר. גם המנוע הקטן ביותר בנפח של 2.5 ליטר לדוגמה הפיק 177 כ"ס. גם גרסת M הצטרפה למבחר הדגמים. המנוע הגיע מה-BMW M3‏ (E46)‏ - 3.2 ליטר ו-343 כ"ס. יחידת כוח זו שודכה גם לדגם הקופה החדש. בניגוד ל-BMW Z3, המכונית מגיעה בתצורת האצ'בק והיא זמינה גם עם מנוע ה-3.0 ליטר עם הספק של 265 כ"ס. 

תקופת ייצור: 2002–2008
מנועים: 2.0‏-3.2 ל' (150‏-343 כ"ס), 4 ו-6 צילינדרים
אורך/רוחב/גובה: 4,091–4,113 מ"מ/1,781 מ"מ/1,268–1,302 מ"מ

הדור השני של ה-BMW Z4.

BMW Z4 רודסטר (E89) מבט צדדי בנהיגה

(E89)

קווים קמורים, מכסה מנוע ארוך, חלק אחורי רחב: הדור הבא של ה-BMW Z4 ידע גם הוא לעורר השראה. לא מעט בגלל שמכונית זו השתתפה בתחרויות ספורט מוטורי וגרסת המרוצים שלה זמינה ללקוחות. 

ההתפתחות של ה-BMW Z4‏ (E89) הביאה להחלפת הגג הרך בגג קשיח מתקפל (אופציה) מאלומיניום. כאשר הגג סגור, כמעט שאין הבדל בין דגם זה למכונית אחרת עם גג רגיל. אופציה זו החליפה את דגם הקופה.

המכוניות הראשונות צוידו במנועי 6 צילינדרים: הדגם sDrive23i הגיע עם מנוע בנפח של 2.5 ליטר ו-204 כ"ס וגרסת הקצה sDrive35i הגיעה עם מנוע 3.0 ליטר והספק של 306 כ"ס. משנת 2010, גם דגם המשנה sDrive35is צויד במנוע זה. לאחר שדרוגו, ההספק הגיע ל-340 כ"ס והוא היה המנוע החזק ביותר עד לסוף הייצור בשנת 2016. מנועי 4 צילינדרים עם מגדש טורבו כפול זמינים בעדכון הדגם בשנת 2011. הם מחליפים את מנועי ה-6 צילינדרים הקטנים. בשנת 2013 הושק מנוע חזק פחות, בדגם שהיווה כרטיס כניסה לחוויה הזו: מנוע 4 צילינדרים בנפח של 2.0 ליטר עם 156 כ"ס.

אבזור הבטיחות התעלה באופן משמעותי על הציוד המקובל באותם ימים. לדוגמה, המכונית צוידה במערכת עזר לבלימה ובצג דיגיטלי. פנסי בלימה מהבהבים ומהבהבי חירום המופעלים אוטומטית סימנו למשתמשי הדרך האחרים שה-BMW Z4 מבצעת בלימת חירום. 

מאפיינים מסוג זה הם סטנדרטיים היום, אולם בשנת 2009 הם היו פורצי דרך. ה-BMW Z4 צוידה גם בבקרת נהיגה דינמית המאפשרת לשנות את מאפייני הנהיגה של המכונית. מאפיינים אלה כוללים את ההאצה, תגובתיות מערכת ההיגוי והחלפות ההילוכים בדגמים בעלי תיבת הילוכים אוטומטית. 

כ-115,000 יחידות מהדור השני של ה-BMW Z4 יוצרו במהלך השנים.

תקופת ייצור: 2009–2016
מנועים: 2.0‏-3.0 ל' (156‏-340 כ"ס), 4 ו-6 צילינדרים
אורך/רוחב/גובה: 4,239 מ"מ/1,790 מ"מ/1,291 מ"מ

הדור השלישי של ה-BMW Z4.

BMW Z4 רודסטר (G29) מבט צדדי בנהיגה

(G29)

ה-BMW Z4‏ (G29), הדור השלישי של הרודסטר, מביאה את הרעיון שמאחורי ה-Z לקצה: עיצוב פרוגרסיבי וחריג בשילוב טכנולוגיית קצה. 

הפנסים הראשיים מסוג LED מתגלים מיד בחשכה והחלק האחורי מעוטר בפנסי OLED מעוצבים. הנוכחות הספורטיבית של ה-BMW Z4 מתגלה גם ביום וגם בלילה. במבט ראשון, ההתנהגות המתקדמת מודגשת על ידי קווים דינמיים הזורמים מהחלק הקדמי לאורך מכסה המנוע הארוך, דרך הצדדים ועד החלק האחורי הקצר והרחב. פתחי האוורור הצדדיים מאחורי בתי הגלגלים הקדמיים מונעים יצירת מערבולות אוויר בגלגלים. גג הבד של המכונית נפתח ונסגר בתוך 10 שניות בלבד ובמהירות של עד 50 קמ"ש.

הודות לפרופיל הנמוך, חלוקת המשקל המעולה והשלדה המכוילת במדויק, ה-BMW Z4 מרגישה בבית בעיקר בכבישים מפותלים. היציבות הגבוהה בפניות מבטיחה היגוי מדויק מאוד וטונות של הנאה מנהיגה. מנועי 4 ו-6 צילינדרים בטכנולוגיית Twin Scroll Turbo מספקים את עוצמת הכוח הדרושה: המכונית מגיעה עם מנוע 2.0 ליטר עם 197 כ"ס ועד מנוע M בנפח 3.0 ליטר המפיק 340 כ"ס המותקן ב-BMW Z4 M40i רודסטר.

בתוך תא הנוסעים ניתן להשתמש באביזרים מיוחדים כחלק מחבילת האבזור BMW Individual במגוון צבעים כדי ליצור מראה ייחודי. התצוגה העילית זמינה גם היא לפי דרישה. המסייע האישי החכם של BMW זמין גם הוא וניתן להשתמש בפקודות קוליות כדי להפעיל פעולות שונות ומגוונות. 

תקופת ייצור: 2018 - היום
מנועים: 2.0‏-3.0 ל' (197‏-340 כ"ס), 4 ו-6 צילינדרים
אורך/רוחב/גובה: 4,321 מ"מ/1,861 מ"מ/1,304 מ"מ

ה-BMW Z8.

BMW Z8 רודסטר (E52) מבט קדמי בנהיגה

(E52)

למרות שכל דגמי ה-Z הולכים בעקבות דגמי הרודסטר האגדיים דוגמת ה-BMW 507, ה-BMW Z8 מתמקדת יותר בדגמי היוקרה של שנות החמישים של המאה הקודמת. המכונית הדו-מושבית היוקרתית מצוידת בפגושים מעוגלים עם מכסה מנוע ארוך מאוד וחלק אחורי קצר. היא גם מתאפיינת בביצועים יוצאי דופן ובעיצוב אלגנטי ובולט.

בשנת 1997, נחשפה מכונית הקונספט, ה-BMW Z07, בתערוכת הרכב בטוקיו וכבר אז היא התהדרה באלמנטים שהגיעו מה-BMW Z8. ה-BMW Z8 עוצבה תחת שרביטו של המעצב הנריק פיסקר (Henrik Fisker) והדגם הראשון נחת באולמות התצוגה בשנת 2000. הפגושים המעוגלים והרחבים וגריל הכליות השטוח הושאלו מה-BMW 507 אולם הם זכו לעדכון המתאים למילניום החדש. 

ה-BMW Z8 מתאפיינת בעיצוב טכני מתקדם המבוסס על שלדת אלומיניום עם תמיכה עצמית (המכונה space-frame) שאליה מחוברים חלקי הגוף. מבנה זה מפחית את משקל הרכב בצורה משמעותית ומשפר דרמטית את היכולות הדינמיות. גולת הכותרת היא מנוע 8 צילינדרים בנפח של 5.0 ליטר המגיע ישירות מה-BMW M5‏ (E39S) המפיק 400 כ"ס ומאפשר האצה חדה ההולמת מכונית מסוג זה. באותה תקופה זה היה המנוע החזק ביותר של BMW.

ה-BMW Z8 מגיעה עם כל האבזור כסטנדרט. אבזור זה כולל מערכת דיבורית, מערכת ניווט, מיזוג אוויר, ריפודי עור וגג קשיח מסיבי זכוכית ושמשה אחורית עם מסיר אדים. והיא גם מצוידת בלחצן התנעה הממוקם על לוח המכשירים - פריט חריג בהחלט לפני 20 שנה. בין השנים 2000 ועד 2003 יוצרו בדיוק 5,703 יחידות מהרודסטר היוקרתית, הנפלאה והעוצמתית הזו. כל אחת מהם יוצרה בעבודת יד.

תקופת ייצור: 2000–2003
מנוע: 5.0 ל' (400 כ"ס), 8 צילינדרים
אורך/רוחב/גובה: 4,400 מ"מ/1,830 מ"מ/1,310 מ"מ

FUEL CONSUMPTION AND CO2 EMISSIONS.

BMW Z4 Roadster:
Fuel consumption in l/100 km (combined): 7.3–6.8
CO2 emissions in g/km (combined): 166–155

BMW Z4 M40i Roadster:
Fuel consumption in l/100 km (combined): 8.0–7.8
CO2 emissions in g/km (combined): 182–177

Official figures for fuel consumption, CO2 emissions, electricity consumption and electric range were determined in accordance with the prescribed measurement procedure and comply with Regulation (EU) 715/2007 as amended. WLTP figures take into account any optional equipment in the case of ranges. For vehicles newly type-approved since 01.01.2021, the official specifications exist only according to WLTP. Further information on the NEDC and WLTP measurement methods can be found at www.bmw.de/wltp

קרא עוד